Stine Pilgaards debutroman MIN MOR SIGER kan opleves på de skrå brædder, når den iscenesættes som en musikalsk heartbreak-komedie på Aveny-T. I hovedrollen bringer eftertragtede Sofie Torp endnu engang én af Stine Pilgaards karakterer til live – og på scenen får hun selskab af multitalentet Nina Rask og musiker Laurits Emanuel.
Fra den 27. januar til den 2. marts 2024 kan Stine Pilgaards hjertesorgs-tour de force Min Mor Siger opleves i en musikalsk teateropsætning på Aveny-T. Med lige dele humor, smerte, selvironi og trøstesløshed dykker forestillingen ned i hjertesorgens mange tragikomiske faser og facetter.
Billetsalg
Dato: Fra den 27. januar til den 2. marts 2024
Sted: Aveny-T 102 Frederiksberg Allé 1820 Frederiksberg
Billetpris: 50 kr. – 250 kr.
Billetter: Køb billet her
Handlingen
”Min mor siger, at den eneste ene ikke findes, at det er en social konstruktion, og taler om filmindustrien og Interflora, og hvad skulle de ellers leve af…”
I Min Mor Siger bliver en ung kvinde (Sofie Torp) forladt af sin kæreste (Nina Rask). Hun flytter hjem til sin far på hans præstegård, hvorfra hun forsøger at få hold på kærlighedens væsen. Men omverdenen blander sig med velmente råd: Veninden og spindoktoren Mulle, den tålmodige læge, hendes emotionelt klodsede kærlige mor, der taler i slogans, og faren, der citerer Pink Floyd, spiller 500 og regner med, at det hele løser sig af sig selv. Med en vis desillusioneret kynisme giver kvinden sig selv lov til at sørge og være på tværs, højtråbende, højstemt, plakatfuld, småfilosofisk og pseudointellektuel, skingrende FOR MEGET, indtil der igen tændes lys for enden af tunnelen.
En skrøbelig balance mellem komik og poetik
Min Mor Siger er dramatiseret af Signe Hørmann Sørensen, der er autodidakt skuespiller og instruktør og har en lang række forestillinger på CV’et. Det er ikke første gang, hun arbejder med fortællingen Min Mor Siger. I 2017 iscenesatte hun bogen i en mindre opsætning hos Husets Teater – også med Sofie Torp på scenen som den kvindelige hovedperson og med musiker Laurits Emanuel som musikalsk arrangør.
Signe Hørmann Sørensen udtaler: “Romanen er et virkelig musikalsk værk, og det var helt åbenlyst for mig, at den ville fungere godt på en scene, da jeg læste den første gang. Bevægelsen mellem de poetiske og storladne følelser og så komikken og ironien skabte en skrøbelig balance, der fascinerede mig. Dén skrøbelighed blev den dramatiske motor i forestillingen. Det er ambitionen at gøre kærestesorgen og ensomheden til et sted, man kunne opholde sig – også på en teaterscene.”